Saturday 10 February 2018

Stay Amazed 2.0




Bismillah..

Bertempat di PKNS Biz Point Shah Alam, program Stay Amazed diadakan pada kali ke 2. Stay Amazed adalah program untuk pendidik2 di bawah Program Amazing Kinder yg diadakan secara bulanan.

Alhamdulillah..
Bertemakan LA TUSYRIK BILLAH menjadi tajuk utama training bulan Februari 2018.

Program dibuka dengan Surah lukman: 31:13 sebagai halatuju.

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ


Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar".

Mengapa LUQMAN DIKURNIAKAN HIKMAH?
Ini kerana Luqman dikurnikan dengan kenikmatan ilmu hasil dari tindakan sentiasa BERSYUKUR.

 Antara ciri2 PENDIDIK yang mempunyai tahap KOMITMEN yg tinggi:

1.Attitude yang baik: Usaha sendiri untuk majukan anak
tak kira duit yang diterima ( duit adalah kertas , yang penting keberkatan & nilai yang sebenar.
2. Pendidik bekerja dengan bersungguh2 dengan persiapan yang bersungguh2 . Allah menentukan REZEKI kita.
3. Pendidik yg tidak BLAME GAME .
Banyak musibah yang berlaku disebabkan KESILAPAN SENDIRI bukannya menuduh sana sini.
4. Bekerja untuk meraih RAHMAT ALLAH.

KISAH ASIYAH adalah kisah dimana seorang isteri yg sentiasa berhikmah menjalankan tanggungjawabnya. Asiyah tidak BLAME GAME kpd Firaun. Asiyah x nusyuz kpd Firaun.

DOA ASIYAH (ISTRI FIRAUN)
"Ya Tuhanku! Bangunkanlah untukku sebuah mahligai di sisi-Mu dalam surga, dan selamatkanlah aku dari dari Firaun dan perbuatannya (yang kufur, buas, lagi serakah) serta selamatkanlah aku dari kaum yang dzalim." (At-Tahrim: 11)

Menurut Ibnu Qayyim Al-Jauzi rahimahullah, orang yang berdo'a dalam ayat tersebut adalah Asiah, isteri Firaun. Asiah telah mengenal kalimat tuhid "La illaha illallah" (tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah), beriman kepada-Nya, dan memenuhi hatinya dengan penuh keimanan kepada Sang Pencipta alam ini.
Asiah adalah seorang figur di kalangan kaum wanita pada zaman itu.

Sebagai simbol wanita yang harus ditiru kedalaman dan keteguhan imannya sebagai hamba Allah, bukan sebagai hamba Firaun. Beliau lebih mementingkan Sang Khaliq ketimbang makhluk, mengutamakan akhirat dari pada dunia, memperhatikan hisab daripada harta, mengedepankan taubat daripada maksiat, dan lebih rela tinggal di gubuk kecil ketimbang hidup penuh dengan fatamorgana di dalam istana suaminya.

Asiah adalah seorang Isteri yang sangat taat kepada Allah. Sementara suaminya adalah seorang pendusta, pemabuk, pendurhaka dan pendosa yang akan dijebloskan ke dalam tahanan neraka yang menyala-nyala.

Beliau tak henti-hentinya membaca doa tersebut dan merasakan keindahan serta kedamaian yang tiada tara.

Asiah adalah seorang isteri yang amat dihormati dan mengutamakan kebutuhan tetangganya. Memperhatikan orang-orang di sekelilingnya, dan bergegas untuk membantu mereka yang papa dan hidup penuh derita. Melihat kondisi dan prilaku penghuni dalam istana yang penuh dosa dan menghambur-hamburkan harta, membuat Asiah sangat tidak krasan tinggal di samping suaminya, karena istananya adalah istana yang terkutuk dan kediamannya adalah kediaman yang terlaknat. Beliau memohon kepada Allah agar dapat berada di sisi-Nya dan bertempat tinggal di dalam surga yang luasnya seluas langit dan bumi.
Allah mencatat namanya, mengharumkan sebutannya di kalangan orang-orang yang kekal di dalam surga.

Oleh sebab itu tidak heran jika menyebutkan namanya ke dalam orang-orang yang mengenal Allah, dan mengabdikan kedudukannya dalam Al Qur'an yang terus bergema sepanjang zaman.

No comments:

Post a Comment