Wednesday 10 April 2013

CARA SELAMAT TINGGAL ANAK BERSAMA PENGASUH

1. KEPERCAYAAN
Sebelum mengambil keputusan untuk meninggalkan anak kepada penjaga, anda harus pastikan anda & penjaganya bersikap saling mempercayai. Paling penting kita terlebih dahulu mengenal hati budi pengasuh atau penjaga tersebut. Perlu diingat, sebelum mengahantar anak, anda perlu kenal pasti tingkah laku pembantu melalui pemerhatian jarak jauh atau bertanyakan jiran-jiran terdekat.

2. WUJUDKAN KESERASIAN
Pembantu rumah atau pengasuh juga merupakan insan biasa. Oleh itu anda perlu bijak mengambil hati & cuba wujudkan keserasian. Mungkin mereka tidak akan melakukan perkara negatif terhadap si kecil anda memandangkan hubungan baik yang dibina. Paling tidak, dirinya akan berfikir 2 kali sebelum melakukan sesuatu.

3. PERHATIKAN PERSEKITARAN
Bagi golongan yg kuran berkemampuan, mereka mungkin tidak mampu menggaji pembantu rumah, sebaliknya lebih selesa menghantar anak mereka ke nurseri atau ke rumah pengasuh . Sebelum anda memilih pengasuh, perhatikan persekitaran rumah mereka sama ada kondusifatau tidak untuk anak-anak anda. Nilai juga perwatakan pengasuh sama adamereka seorang yang penyayang, warak, sukakan kanak-kanak, rajin dan bertimbang rasa.

4. PASTIKAN TASKA MENGIKUT STANDARD
Salah satu kelebihan taska/pusat jagaan adalah berdaftar dengan JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT (JKM) dan mereka memenuhi standard tertentu sebelum beroperasi.

No comments:

Post a Comment